Konak Hastanesi | Randevu Sistemi

Bölüm Seçiniz

Doktor Seçiniz

Tarih & Saat Seçiniz

Kişisel Bilgilerinizi Giriniz

Engelli hastalar için "öncelikli hasta" bankosuna başvurunuz.

Lütfen İlgili Alanları Doldurunuz

Lütfen İlgili Alanları Doldurunuz

Dyt. Aleyna AYYÜCE ÖZBEY

Kurban Bayramında Beslenme

Kurban bayramının yılda bir defa olmasından dolayı bu dönemde et ve tatlı tüketimi önemli oranda artmaktadır. Ancak bu dönemde özellikle kronik hastalığı bulunan ve risk grubundaki bireyler (çocuklar, yaşlılar) daha dikkatli olmalıdır. Bayram boyunca artan kırmızı et tüketimi kalp-damar hastaları, diyabet hastaları, hipertansiyon hastaları ve böbrek hastaları için önem arz etmektedir. Sağlıklı beslenme prensiplerinden porsiyon kontrolü ve besin gruplarının çeşitliliğine kurban bayramında da her birey özen göstermelidir. 

  • Kırmızı et; iyi kalite hayvansal proteinin yanı sıra, demir, çinko, fosfor, magnezyum mineralleri ile B12, B6, B1 ve A vitaminlerini içermektedir.
  • Yağlı etlerin doymuş yağ ve kolesterol içerikleri yüksektir. Özellikle kalp ve damar hastaları bu durumu dikkat etmelidirler.
  • Veteriner kontrolü olmayan ve uygun koşullarda kesilmeyen hayvan etlerini tüketmeyin.
  • Bayram günü kesilen hayvan eti bekletilmeksizin tüketilir. Fakat yeni keşilmiş hayvan etlerindeki sertlik pişirmede ve hazımda zorluklar yaşatır. Midede şişkinlik ve hazımsızlık yaşayan bireyler eti 24 saat bekletmeden tüketmemelidir.
  • Et hazırlamada kullanılan kesme tahtalarında çiğ sebze, meyveleri doğrama işlemi yapılmamalıdır.
  • Etlerin yanında C vitamini içeren sebzeler tüketilmelidir. C vitamini demirin emilimini artırmaktadır.
  • Etin pişirimi sırasında ilave yağ eklenmemelidir. Etin kendi yağı ile pişirilmesi sağlanmalıdır.
  • Kurban bayramında genel olarak sakatat tüketimi de artmaktadır. Kolesterol ve kalp damar hastaları sakatat tüketiminden kaçınmalıdır.
  • Öğünlerde yalnızca et tüketiminden kaçınılmalıdır. Mutlaka öğünlerde posa içeriği yüksek sebze, kurubaklagil tüketimine öncelik verilmelidir.
  • Etlerin yanında rafine edilmiş pilav/makarna yerine bulgur; asitli/şekerli içecekler yerine ayran/yoğurt/cacık/komposto tercih edilmelidir.
  • Günlük 2-2,5 litre su tüketilmelidir.
  • Tatlı tercihlerinde ise şerbetli tatlılar yerine sütlü/meyveli tatlılar tercih edilmelidir.

Son olarak Türkiye’ye Özgü Beslenme Rehberi’nde önerilen Sağlıklı Yemek Tabağı’na göre her ana öğünde tabağın bir çeyreği sebzelerden, diğer çeyreği tam tahıl ürünlerinden ve kalan yarısının eşit üç parça halinde meyvelerden, yüksek proteinli gıdalardan (kurubaklagiller, et, yumurta, balık, tavuk, yağlı tohumlar, vb.) ve süt ürünlerinden (süt, yoğurt, ayran, peynir vb.) gelmesi önerilmektedir. Kurban bayramında da Sağlıklı Yemek Tabağı’na uyulmalı ve porsiyon kontrolü ile besin çeşitliliği sağlanmalıdır.