Konak Hastanesi | Randevu Sistemi

Bölüm Seçiniz

Doktor Seçiniz

Tarih & Saat Seçiniz

Kişisel Bilgilerinizi Giriniz

Engelli hastalar için "öncelikli hasta" bankosuna başvurunuz.

Lütfen İlgili Alanları Doldurunuz

Lütfen İlgili Alanları Doldurunuz

Dyt. Aleyna AYYÜCE ÖZBEY

Covid 19 ve Beslenme

COVİD-19 VE BESLENME

Dünya Sağlık Örgütü'nün bir pandemi olarak kabul ettiği koronavirüs hastalığı her yaş grubundan insanı etkileyen bir halk sağlığı problemidir. Koronavirüs hastalığında 3 temel kurala dikkat çekilmektedir. Bunlar; hijyen, maske kullanımı ve sosyal mesafedir. Beslenme ise bu durumda koruyucu faktör olarak rol oynamaktadır. Herhangi bir besin koronavirüsü engellemez veya tedavi etmez. Fakat sağlıklı ve dengeli beslenme, fiziksel aktivite ve düzenli uyku bağışıklık sistemini güçlendirmektedir. 

Sağlıklı Bireylere Yönelik Beslenme Önerileri:

  • Bağışıklığı güçlendirmek için her öğünde Sağlıklı Yemek Tabağı oluşturulmalıdır. Sağlıklı Yemek Tabağı’na göre tabaklar; süt grubu, sebze grubu, tahıl grubu ve protein grubu içermelidir. 
  • Hastalıklara neden olan virüs ve bakterilere karşı vücudun önemli savunma mekanizmalarından olan antikorların görevlerini yerine getirebilmeleri için her gün yeterli protein alınması gerekmektedir. Et, tavuk, balık, süt ve süt ürünleri, kurubaklagiller protein kaynağı olarak tercih edilebilir. Sağlıklı bireyler bitkisel protein kaynağı, lif deposu kurubaklagilleri haftada en az 2 kez tüketmelidir.
  • Koranavirüs döneminde beslenme ile mevsim sebze ve meyvelerinin alımı sağlanmalıdır. Sağlıklı bireyler için Türkiye Beslenme Rehberi’ne göre günde en az 5 porsiyon sebze ve meyve tüketilmelidir.
  • Koranavirüs sürecinde koruyucu olması için antioksidan içeriği yüksek besinler tercih edilmelidir. Sırası ile antioksidan değeri yüksek besinler; kuru erik, kuru üzüm, yaban mersini, böğürtlen, çilek, ıspanak, lahana, kırmızıbiber, karalahana ve soğandır.
  • Omega-3 yağ asitleri bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde aktif rol oynar. Omega-3 yağ asitlerinden zengin ceviz, balık(uskumru, palamut, somon, hamsi), keten tohumu gibi besinler bu dönemde günlük beslenmeye eklenebilir.
  • Probiyotik içeren besinler (probiyotik takviyeli yoğurt, kefir) protein alımına ek olarak bağışıklık sistemini geliştirmek için günlük beslenmeye eklenebilir. 
  • Bu dönemde enerji içeriği yüksek alkollü içecekler, aşırı tuz içeren besinler, şeker ve şekerli yiyeceklerin tüketimi sınırlandırılmalıdır.

Sağlık Personeline Yönelik Beslenme Önerileri:

  • Sağlık personelinin bağışıklığını güçlendirmek için yapılabilecek en önemli girişim yeterli ve dengeli beslenmenin her gün ve her öğün sağlanmasıdır.
  • Sağlık meslek mensupları bu dönemde sebze ve meyve tüketimine özellikle dikkat etmelidirler.
  • Sağlık personelleri sebze ve meyve seçimlerini değiştirerek tüketmelidir.
  • Sağlık personelinin iyi beslenmesinin sağlanması, gerektiğinde vitamin-mineral takviyesi, probiyotik ve prebiyotikler gibi besin desteklerinin sağlanması gerekmektedir.